![The_Holy_Quran_www.mihandownload.com.jpg](http://mihandownload.com/baback/The_Holy_Quran_www.mihandownload.com.jpg)
![The_Holy_Quran_www.mihandownload.com.jpg](http://mihandownload.com/baback/The_Holy_Quran_www.mihandownload.com.jpg)
مجموعه سخنرانی از حاج آقای پناهیان (179 سخنرانی) | ![]() |
یکشنبه, 19 اسفند 1386 ساعت 07:39 |
منبع:http://yasinmedia.com
دانلود در ادامه مطلب
|
مجموعه سخنرانی از حاج آقای پناهیان (179 سخنرانی) | ![]() |
یکشنبه, 19 اسفند 1386 ساعت 07:39 |
منبع:http://yasinmedia.com
دانلود در ادامه مطلب
|
مجموعه سخنرانی از استاد پناهیان - رمضان | ![]() |
منبع:http://yasinmedia.com |
عادت های غلط در دینداری:
--------------------------------------- دانلود یکجای مجموعه 25 سخنرانی از استاد پناهیان - رمضان 87 |
مجموعه سخنرانی از استاد پناهیان - رمضان | ![]() |
منبع:http://yasinmedia.com |
عادت های غلط در دینداری:
--------------------------------------- دانلود یکجای مجموعه 25 سخنرانی از استاد پناهیان - رمضان 87 |
مجموعه سخنرانی از استاد پناهیان - محرم | ![]() |
منبع:http://yasinmedia.com |
محرم :
------------------------------- دانلود یکجای مجموعه سخنرانی از استاد پناهیان - محرم |
مجموعه سخنرانی از استاد پناهیان - محرم | ![]() |
منبع:http://yasinmedia.com |
محرم :
------------------------------- دانلود یکجای مجموعه سخنرانی از استاد پناهیان - محرم |
مجموعه سخنرانی از حاج آقای پناهیان (محرم 85) | ![]() |
منبع:http://yasinmedia.com |
*راهنمای دانلود : کلیک راست بر روی فایل و Save Target As
|
مجموعه سخنرانی از حاج آقای پناهیان (محرم 85) | ![]() |
منبع:http://yasinmedia.com |
*راهنمای دانلود : کلیک راست بر روی فایل و Save Target As
|
مجموعه سخنرانی حاج آقای پناهیان (3) | ![]() |
|
منبع:http://yasinmedia.com
لذت عاشقی
منطق عاشقی
|
مجموعه سخنرانی حاج آقای پناهیان (3) | ![]() |
|
منبع:http://yasinmedia.com
لذت عاشقی
منطق عاشقی
|
| ![]() |
|
منبع:http://yasinmedia.com
|
| ![]() |
|
منبع:http://yasinmedia.com
|
سخنرانی از استاد پناهیان با موضوع جوان و فرهنگ انتظار | ![]() |
|
منبع:http://yasinmedia.com
|
سخنرانی از استاد پناهیان با موضوع جوان و فرهنگ انتظار | ![]() |
|
منبع:http://yasinmedia.com
|
مجموعه سخنرانی از حاج آقای پناهیان (2) | ![]() |
|
منبع:http://yasinmedia.com بحث ایمان
بحث امتحان |
مجموعه سخنرانی از حاج آقای پناهیان (2) | ![]() |
|
منبع:http://yasinmedia.com بحث ایمان
بحث امتحان |
سخنرانی از حاج آقای پناهیان با موضوع رابطه دختر و پسر و منطق لذت | ![]() |
|
دانلود در ادامه مطلب
*راهنمای دانلود: كلیک راست كرده و گزینه Save target As را انتخاب كنید. |
سخنرانی از حاج آقای پناهیان با موضوع رابطه دختر و پسر و منطق لذت | ![]() |
|
دانلود در ادامه مطلب
*راهنمای دانلود: كلیک راست كرده و گزینه Save target As را انتخاب كنید. |
نرم افزار مفاتیح ۳ برای موبایل ، یکی از جدید ترین نرم افزار های مذهبی تولید شده در زمینه نرم افزار های مذهبی موبایل میباشد که در ادامه مطلب با لینک مستقیم برای دانلود قرار داده شده است.
این نرم افزار موبایل در دو نسخه فارسی و عربی تولید شده است.
حجم کل : -
نوع فایل : نرم افزار موبایل
پسوند : .JAR
تعداد : -
منبع:http://www.takmob.net
نرم افزار مفاتیح ۳ برای موبایل با حجم ۱.۹۸ مگابایت - دانلود - نسخه فارسی
نرم افزار مفاتیح ۳ برای موبایل با حجم ۱.۷۵ مگابایت - دانلود - نسخه عربی
برای دانلود فایل روی
کلیک کنید.
رمز فایل دانلود شده : www.takmob.net
منبع : تک موبایل
نرم افزار مفاتیح ۳ برای موبایل ، یکی از جدید ترین نرم افزار های مذهبی تولید شده در زمینه نرم افزار های مذهبی موبایل میباشد که در ادامه مطلب با لینک مستقیم برای دانلود قرار داده شده است.
این نرم افزار موبایل در دو نسخه فارسی و عربی تولید شده است.
حجم کل : -
نوع فایل : نرم افزار موبایل
پسوند : .JAR
تعداد : -
منبع:http://www.takmob.net
نرم افزار مفاتیح ۳ برای موبایل با حجم ۱.۹۸ مگابایت - دانلود - نسخه فارسی
نرم افزار مفاتیح ۳ برای موبایل با حجم ۱.۷۵ مگابایت - دانلود - نسخه عربی
برای دانلود فایل روی
کلیک کنید.
رمز فایل دانلود شده : www.takmob.net
منبع : تک موبایل
پیش از این نسخه سبک این نرم افزار را در سایت قرار دادیم . نسخه سبک شامل متن قرآن کریم و ترجمه آن بود ولی این نسخه شامل تفسیر 27 جلدی نمونه نوشته آیت الله ناصر مکارم شیرازی هم میشود . البته این نسخه به دلیل استفاده تخصصی تر میخورد و برای همه لازم نیست . هم چنین حجم حدود 7 مگابایتی آن باعث میشود روی بعضی از گوشی ها نصب نشود .
منبع:http://www.takmob.net
پیش از این نسخه سبک این نرم افزار را در سایت قرار دادیم . نسخه سبک شامل متن قرآن کریم و ترجمه آن بود ولی این نسخه شامل تفسیر 27 جلدی نمونه نوشته آیت الله ناصر مکارم شیرازی هم میشود . البته این نسخه به دلیل استفاده تخصصی تر میخورد و برای همه لازم نیست . هم چنین حجم حدود 7 مگابایتی آن باعث میشود روی بعضی از گوشی ها نصب نشود .
منبع:http://www.takmob.net
قرآن های زیادی برای آیفون نوشته شده ولی این نرم افزار در نسخه جدیدش ترجمه فارسی را اضافه کرده . ترجمه فارسی اضافه شده همان ترجمه عالی آیت الله ناصر مکارم شیرازیست که در نرم افزار به اسم آیت الله ناصر آمده . این نرم افزار هم چنین ترجمه انگلیسی ، ژاپنی ، ایتالیایی ، اردو ، روسی ، فرانسه ، آلمانی ، اسپانیایی و ... را شامل میشود که با انتخاب هر کدام زیر هر آیه قرآن کریم ترجمه آن را به زبان انتخاب شده میبینید. سازنده این نرم افزار ایرانی نیست .امکان انتخاب یا بوکمارک کردن بعضی آیات خاص ، امکان جستجو و ظاهر زیبا از دیگر ویژگی های این قرآن است .
دستگاه های صد در صد سازگار با این نرم افزار
Iphone 3g , Iphone 3gs , Ipod Touch 2g , Ipod touch 3g
برای انتخاب ترجمه فارسی ابتدا یک سوره را بازکنید سپس سمت چپ نوار سبز بالایی را انتخاب کنید بعد از این مسیر استفاده کنید:
Select Translation -->Farsi - Ayatollah Naser --> OK-->Select Translation
منبع:http://www.takmob.net
قرآن های زیادی برای آیفون نوشته شده ولی این نرم افزار در نسخه جدیدش ترجمه فارسی را اضافه کرده . ترجمه فارسی اضافه شده همان ترجمه عالی آیت الله ناصر مکارم شیرازیست که در نرم افزار به اسم آیت الله ناصر آمده . این نرم افزار هم چنین ترجمه انگلیسی ، ژاپنی ، ایتالیایی ، اردو ، روسی ، فرانسه ، آلمانی ، اسپانیایی و ... را شامل میشود که با انتخاب هر کدام زیر هر آیه قرآن کریم ترجمه آن را به زبان انتخاب شده میبینید. سازنده این نرم افزار ایرانی نیست .امکان انتخاب یا بوکمارک کردن بعضی آیات خاص ، امکان جستجو و ظاهر زیبا از دیگر ویژگی های این قرآن است .
دستگاه های صد در صد سازگار با این نرم افزار
Iphone 3g , Iphone 3gs , Ipod Touch 2g , Ipod touch 3g
برای انتخاب ترجمه فارسی ابتدا یک سوره را بازکنید سپس سمت چپ نوار سبز بالایی را انتخاب کنید بعد از این مسیر استفاده کنید:
Select Translation -->Farsi - Ayatollah Naser --> OK-->Select Translation
منبع:http://www.takmob.net
در این مطلب ، همانند سال گذشته تقویم اسلامی نفحات را در دو نسخه صوتی و بدون صوت برای دانلود آماده کردیم.
ایننرم افزار موبایل توسط شرکت پیشگامان موج تلفن همراه تهیه و تولید شده که ویژگی های زیر را شامل میشود.
مشخصات نسخه 2 نرم افزار :
ارائه سه تقویم شمسی ، قمری و میلادی
ارائه وقایع قمری بصورت متحرك و زیر نویس
ارائه اوقات شرعی 260 شهر
قابلیت پخش اذان بصورت خودكار
ارائه شرح اعمال هر روز
قابلیت درج یادداشت برای هر روز
ارائه ادعیه مرتبط با روز
قابلیت پخش فایل صوتی مرتبط با ادعیه
ارائه مجموعه ای از آداب ( آداب خوابیدن ، زیارت ، نماز ، وضو و ...)
قابلیت تنظیم پخش اذان
قابلیت تنظیم چیدمان صفحه كلید بر اساس دو مدل نوكیا و سونی اریكسون
برخوداری از سه سایز فونت متفاوت
ارائه متن در دو راستای افقی و عمودی صفحه نمایش گوشی
حجم کل : -
نوع فایل :نرم افزار مذهبی موبایل
پسوند : .Jar و .Jad
تعداد : -
دانلود تقویم اسلامی نفحات سال 1390 برای موبایل با حجم 1.47 مگابایت - دانلود - نسخه بدون صوت
دانلود تقویم اسلامی نفحات سال 1390 برای موبایل با حجم 29.79 مگابایت - دانلود - نسخه صوتی
منبع 1 : تک موبایل
منبع 2 : پیشگامان موج تلفن همراه
برای دانلود فایل روی
کلیک کنید.
رمز فایل دانلود شده : www.takmob.net
منبع:http://www.takmob.net
در این مطلب ، همانند سال گذشته تقویم اسلامی نفحات را در دو نسخه صوتی و بدون صوت برای دانلود آماده کردیم.
ایننرم افزار موبایل توسط شرکت پیشگامان موج تلفن همراه تهیه و تولید شده که ویژگی های زیر را شامل میشود.
مشخصات نسخه 2 نرم افزار :
ارائه سه تقویم شمسی ، قمری و میلادی
ارائه وقایع قمری بصورت متحرك و زیر نویس
ارائه اوقات شرعی 260 شهر
قابلیت پخش اذان بصورت خودكار
ارائه شرح اعمال هر روز
قابلیت درج یادداشت برای هر روز
ارائه ادعیه مرتبط با روز
قابلیت پخش فایل صوتی مرتبط با ادعیه
ارائه مجموعه ای از آداب ( آداب خوابیدن ، زیارت ، نماز ، وضو و ...)
قابلیت تنظیم پخش اذان
قابلیت تنظیم چیدمان صفحه كلید بر اساس دو مدل نوكیا و سونی اریكسون
برخوداری از سه سایز فونت متفاوت
ارائه متن در دو راستای افقی و عمودی صفحه نمایش گوشی
حجم کل : -
نوع فایل :نرم افزار مذهبی موبایل
پسوند : .Jar و .Jad
تعداد : -
دانلود تقویم اسلامی نفحات سال 1390 برای موبایل با حجم 1.47 مگابایت - دانلود - نسخه بدون صوت
دانلود تقویم اسلامی نفحات سال 1390 برای موبایل با حجم 29.79 مگابایت - دانلود - نسخه صوتی
منبع 1 : تک موبایل
منبع 2 : پیشگامان موج تلفن همراه
برای دانلود فایل روی
کلیک کنید.
رمز فایل دانلود شده : www.takmob.net
منبع:http://www.takmob.net
موضوع : نرم افزار مذهبی رایانه ای, نرم افزار معصومین, نرم افزارهای رایگان تاریخ ارسال : ۰۹ مهر ۹۰ نویسنده : 3erat |
موضوع : نرم افزار مذهبی رایانه ای, نرم افزار معصومین, نرم افزارهای رایگان تاریخ ارسال : ۰۹ مهر ۹۰ نویسنده : 3erat |
امام علی (ع ) :ألا تسمعون الی جواب اهل النار حین سئلوا:”ما سلککم فی سقر؟ قالوا: لم نک من المصلین “
آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرانمی دهید که وقتی از آنها می پرسند: “چه چیز شما را گرفتار دوزخ ساخت ؟ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم “.
معراج مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن
نماز، معراج مؤمن است .
( کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوة ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹ )
نماز نور مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن
نماز نور مؤمن است .
( شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶ )
نشانه ایمان
پیامبر (ص ) : علم الایمان الصلوة
علامت و نشانه ایمان نمازاست .
( شهاب الاخبار، ص ۵۹ )
نماز ستون دین
پیامبر (ص ) : الصلوة عماد دینکم
نماز، پایه و ستون دین شماست .
( میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۳۷۰ )
تقرب به وسیله نماز
امام کاظم (ع ) : افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة
بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب
پیدا می کند، نماز است .
( تحت العقول ، ص ۴۵۵ )
برای ادامه احادیث روی ادامه مطلب کلیک کنید:
نویسنده ومنبع : 3erat
امام علی (ع ) :ألا تسمعون الی جواب اهل النار حین سئلوا:”ما سلککم فی سقر؟ قالوا: لم نک من المصلین “
آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرانمی دهید که وقتی از آنها می پرسند: “چه چیز شما را گرفتار دوزخ ساخت ؟ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم “.
معراج مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن
نماز، معراج مؤمن است .
( کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوة ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹ )
نماز نور مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن
نماز نور مؤمن است .
( شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶ )
نشانه ایمان
پیامبر (ص ) : علم الایمان الصلوة
علامت و نشانه ایمان نمازاست .
( شهاب الاخبار، ص ۵۹ )
نماز ستون دین
پیامبر (ص ) : الصلوة عماد دینکم
نماز، پایه و ستون دین شماست .
( میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۳۷۰ )
تقرب به وسیله نماز
امام کاظم (ع ) : افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة
بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب
پیدا می کند، نماز است .
( تحت العقول ، ص ۴۵۵ )
برای ادامه احادیث روی ادامه مطلب کلیک کنید:
نویسنده ومنبع : 3erat
لواط در روایات اسلامی (گناهی بزرگتر از زنا)
لواط از گناهانی است که به کبیره بودنش تصریح شده است، چنانچه از حضرت امام صادق و امام حضرت رضا ـ علیهما السّلام ـ رسیده بلکه حرمت و عقوبت آن از زنا شدیدتر است. از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ مرویست است که: «حرمت لواط از زنا بیشتر است، به درستی که خداوند قومی را برای عمل لواط هلاک فرمود (قوم لوط) ولی کسی را برای زنا هلاک نفرمود».[۱]
از حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ مروی است که فرمود: کسی که با پسری جمع شود روز قیامت جنب وارد محشر میشود و آب دنیا او را پاک نمیکند و خشم خدا بر او است و او را لعنت فرموده، دوزخ را برایش آماده میفرماید و بد جایگاهی است.
سپس فرمود هرگاه کسی لواط کند، عرش خدا بلرزه درآید و خداوند او را لعنت و غضب فرموده و جهنم را برایش آماده میفرماید و ملوط (مفعول) را در کنار جهنم نگه میدارند تا خلایق از حساب فارغ شوند، پس او را در جهنم میاندازند و در طبقات دوزخ همیشه معذب خواهد بود.[۲]
لواط کفر است : امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ فرمود لواط (که از گناهان کبیره است و این عقوبتها را دارد) مادامی است که دخول در مخرج نشود، اما حکم دخول در دبر اگر آن را حلال بداند کفر است زیرا منکر ضروری دین گردیده و اگر آن را حلال نداند، در شدت و طول عذاب مانند کفر است.[۳]
حذیفه بن منصور گفت که از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ از لواط که از گناهان کبیره است پرسیدم، حضرت فرمود ما بین دوران است، پرسیدم از کسی که در دبر دخول مینماید فرمود که این عمل کفر و انکار آنچه خدا بر پیغمبرش فرستاده میباشد، یعنی انکار قرآن است.[۴]
سنگ عذاب هنگام مرگ: از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ مروی است که: نیست بندهای که عمل قوم لوط را حلال بداند (و در روایت دیگر کسی که بر لواط کردن اصرار داشته باشد) نمیمیرد مگر اینکه در آن ساعت خداوند بر او سنگی از همان سنگهای عذابی که بر قوم لوط بارید، میاندازد و مرگ وی در خوردن همان سنگ است و برای اینکه رسوا نشود، خداوند آن سنگ را از نظر خلق پوشیده است.[۵]
عذابهای قوم لوط بر ظالمین: در قرآن مجید سه نوع عذاب برای قوم لوط بیان فرموده: صیحه باریدن سنگ عذاب بر آنها، و زیر و رو شدن شهرهای آنها بعد میفرماید: عذابی که بر قوم لوط نازل شد از ظلم کنندگان دور نیست.[۶]
و این تهدید سختی است به کسانی که عمل آنها را مرتکب شوند.
غلامی که مولایش را کشت: در زمان عمر، غلامی که مولای خودش را کشته بود پس از اقرار، عمر امر به کشتنش نمود، حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ از غلام پرسید چرا مولای خودت را کشتی؟ عرض کرد به زور با من لواط کرد پس او را کشتم آن حضرت از اولیای مقتول پرسید آیا او را دفن کردهاید؟ گفتند: آری هم اکنون از دفنش میآییم پس به عمر فرمود غلام را تا سه روز نگهدار و پس از سه روز اولیای مقتول حاضر شوند.
لاطی به قوم لوط ملحق میشود: پس از گذشتن سه روز آن حضرت به اتفاق عمر و اولیای مقتول بر سر قبرش آمدند از اولیایش پرسیدند این قبر صاحب شماست؟ گفتند: آری، سپس فرمود قبر را بشکافید تا به لحد برسید، چون به لحد رسیدند و آن را برداشتند جنازه را ندیدند، پس آن حضرت تکبیر گفت و فرمود: به خدا قسم دروغ نگفتم شنیدم از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: هر کس از امت من، عمل قوم لوط را مرتکب شود و بدون توبه از دنیا برود پس در قبرش بیش از سه روز نمیماند تا اینکه زمین او را فرو میبرد و به جایی که قوم لوط هستند و هلاک گردیدهاند ملحق مینماید پس در زمرهی ایشان محشور میشود.[۷]
لواط هم فاحشه و زشت است: حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ فرمود: بترس و ترک کن زنا و لواط را و لواط بدتر از زنا است و این دو گناه موجب هفتاد و دو گونه درد در دنیا و آخرت برای صاحبش میشود.[۸]
در قرآن مجید چنانچه از زنا به فاحشه تعبیر فرموده این عمل شنیع را هم فاحشه خوانده چنانچه در سوره اعراف میفرماید:[۹]
«لوط به قوم خود گفت آیا کاری را میکنید که در نهایت زشتی است، پیش از شما کسی از افراد بشر گرد چنین کار زشتی نگشته، آیا شما با مردان جمع میشوید در هنگام شهوت و زنان را رها میکنید بلکه شما اسراف کنندگانید».
چه اسرافی بدتر از اینکه نطفهای که به منزلهی بذر است برای بقاء نوع و نسل انسان و باید در رحم زن قرار گیرد در غیر محلی که خدا قرار داده بریزد.
برای تهدید دیگران از نزدیک شدن به این عمل خلاف انسانی در سورههای اعراف و هود و نمل و عنکبوت و قمر[۱۰] و نجم، قوم لوط را یادآوری و کیفیت عذاب ایشان را متذکر میشود. باشد که دیگران اندرزی بگیرند.
برای جلوگیری از پیش آمدن چنین عمل شنیعی چند چیز را که مقدمات قریبه و بعیدهی آن است تحریم فرموده:
نگاه شهوت آلود به پسر، حرام است: ۱ـ نگاه کردن از روی شهوت به جوان امرد (پسری که هنوز مو به صورتش در نیامده) حرام است و سوء اثر و شدت عقوبت نظر حرام در روایات، به تفصیل بیان شده است. از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ مروی است که: فتنه جوان زیبای امرد از فتنه دختر باکره بیشتر است.[۱۱] پس بر هر مسلمانی واجب است از چشمان خود نهایت مواظبت را بکند که به چنین گناه بزرگی مبتلا نشود.
لجام آتشین برای بوسه شهوت: ۲ـ بوسیدن جوانی از روی شهوت حرام است چنانچه از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ که پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در قیامت به لجامی از آتش لجام میفرماید.[۱۲]
و از حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ مروی است که: هرگاه مردی جوانی را از روی شهوت ببوسد ملائکههای آسمان و ملائکههای زمین و ملائکه رحمت و ملائکه غضب او را لعنت کنند و جهنم برایش آماده شود و مکان بدی جایگاهش میباشد.[۱۳]
و نیز از پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ مروی است که: کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در آتش جهنم، هزار سال معذب میفرماید.[۱۴]
و اگر مسلم شد که کسی جوانی را از روی شهوت بوسیده باید حد بخورد و حدش از سی تا نود تازیانه است هر قدر که حاکم شرع صلاح بداند او را میزند.
خوابیدن دو مرد یا دو زن: ۳ـ خوابیدن دو مرد در یک بستر و زیر یک لحاف در صورتی که هر دو عریان باشند، حرام است و همچنین است حکم دو زن، و فرقی بین محرم و بیگانه نیست.
و در چند روایت است که باید آنها را حد زد و برایش هم حد زنا معین شده یعنی آنها را یکصد تازیانه بزنند.[۱۵]
و بعضی از علماء فرمودهاند که چون برای خوابیدن دو مرد عریان زیر یک لحاف حد معین شده، پس از گناهان کبیره است.
و از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ مروی است که: بستر فرزندان خود را از سن ده سالگی جدا سازید، یعنی دو برادر یا دو خواهر یا برادر و خواهر زیر یک لحاف از همان کوچکی نخوابند.[۱۶]
حد لواط: چون حرمت و فساد لواط بیشتر از زنا است حدش شدیدتر است و آن کشتن میباشد، هرگاه لواط کننده و دهنده هر دو عاقل و بالغ باشند هر دو باید کشته شوند و فاعل را به وسیلهی شمشیر یا سنگسار کردن یا از بالای بلندی مانند کوه پرتاب کردن ، بایستی کشت و انتخاب نوع به نظر حاکم جامع الشرایط است.
و این گناه بزرگ مانند زنا به یکی از دو چیز ثابت میشود: یکی اقرار است به اینکه فاعل یا مفعول یا هر دو به این گناه خود چهار مرتبه اقرار کند و اگر کمتر از چهار مرتبه اقرار کند حد بر او جاری نمیشود و تنها تعزیر (تأدیب) میشود و بعضی از فقهاء فرمودهاند چهار مرتبه اقرار باید در چهار مجلس واقع شود و شرط است در اقرار کننده بلوغ (پس اگر نابالغ باشد تأدیب باید شود) و کمال عقل و حریت و اختیار (پس اگر به اجبار و اکراه بوده حد ندارد).
دوم شهادت چهار مرد عادل بالمعاینه است یعنی بگویند به چشم خود دیدیم که فلان با فلان لواط نموده و اگر گواهی دهندهگان کمتر از چهار نفر باشند گواهی آنها رد میشود و حد جاری نمیگردد بلکه حد قذف که بعداً ذکر میشود بر آنها باید جاری شود و اگر شخص لاطی پیش از گواهی شهود توبه کند حد بر او جاری نمیشود و هر یک از اقرار و گواهی اگر بر دخول در دبر باشد حد آن کشتن است و اگر بر تفخیذ یعنی دخول در الیه و رانها باشد حد آن یکصد تازیانه است.
در خاتمه این بحث چند روایت ذکر میشود :
۱ـ امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ فرمود: اگر سزاوار بود که کسی دو بار سنگسار شود هر آینه لواط کننده این چنین سنگسار میشد.[۱۷]
شریعتهای آسمانی متفقاً با این خوی نکوهیده به مبارزه پرداختهاند زیرا اساس بقای اجتماع تناسل است و لواط مانع از آن است و در نتیجه این عمل منکر اجتماع را در معرض فساد و زوال قرار میدهد به علاوه ارتکاب این عمل موجب آن میشود که روح مردانگی کودک از میان برود و سرانجام از قیام به وظایف حیاتی و اجتماع که مستلزم داشتن روح رجولیت حقیقی است عاجز ماند و صدمهای عظیم از این راه متوجه اجتماع شود زیرا برای آن که تناسل بر اساس صحیح انجام شود لازم است که مرد و زن در جهت رجولیت و انوثیت کامل و صحیح باشد و لواط یا نسل را از میان میبرد و یا آن را ضعیف میسازد.
توبه میکند و نمیسوزد: در فروع کافی کتاب الحدود از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ روایت میکند که: روزی حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ در میان جماعت اصحاب بودند مردی آمد و گفت یا امیر المؤمنین، با پسری لواط نمودهام پاکم کن، (یعنی بر من اجرای حد فرما) حضرت فرمود: برو به خانهات شاید سودائی در طبعت حرکت کرده باشد (چون به سبب احتمال شبهه، حد ساقط میشود لذا فرمود شاید حواست حاضر نیست و اقرارت از روی کمال عقل و شعور نیست) روز دیگر آمد و همان اقرار را کرد و خواهش اجرای حد را تکرار نمود.
حضرت ثانیاً فرمود: به منزلت رو، شاید سودائی در طبعت حرکت کرده و چنین اقراری میکنی تا آنکه سه مرتبه باز گشته و همان طور اقرار و سپس خواهشش را تکرار کرد.
در مرتبه چهارم حضرت فرمود: پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در این واقعه سه حکم فرموده هر یک را میخواهی اختیار کن یکی این که دست و پایت را ببندند و از کوه پرتابت کنند یا این که با شمشیر تو را بکشند یا با آتش تو را بسوزانند؟.
عرض کرد یا علی کدام یک از اینها دشوارتر است، فرمود سوزاندن با آتش، گفت آن را اختیار کردم.
حضرت فرمود: تهیهی کار خودت را بکن، گفت چنین خواهم کرد، پس برخاست و دو رکعت نماز خواند سپس گفت خدایا گناهی از من سر زده که تو به آن دانایی و من از گناه خود ترسیدم و به نزد وصی رسول تو آمدم و از او خواهش کردم مرا از گناه پاک کند، او مرا بین سه نوع عقوبت مختار فرمود خداوندا من آن را که سختتر بود انتخاب کردم از تو میخواهم که این عقوبت را کفارهی گناهان من گردانی و مرا در آخرت به آتش خود در جهنم نسوزانی پس گریان برخاست و در گودالی پر از آتش که برایش آماده شده بود نشست آتش از اطرافش شعله میکشید.
حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ بر حالش رقت فرمود و گریان شد و اصحاب همه به گریه درآمدند، پس از آن، حضرت فرمود: برخیز ای مرد که ملائکه آسمان و زمین را به گریه درآوردی به درستی که خداوند توبهات را پذیرفت، برخیز و به آن گناهی که کردی نباید برگردی.
نکته: مشهور بین فقهاء آن است که اگر گنهکار پس از اقرار و حاضر شدن برای اجرای حد، توبه نماید امام مخیر است که حد را اجرا کند یا نکند. چنانچه در حدیث مزبور امام ـ علیه السّلام ـ از اجرای حد صرف نظر فرمود و این اختیار اجرای حد مخصوص موردی است که گناه با اقرار گنهکار ثابت شود نه به شهادت شهود که در این صورت توبه گنهکار در اجرا نمودن حد تأثیری نداشته و حتماً باید حد اجرا شود.
نویسنده و منبع : 3erat
لواط در روایات اسلامی (گناهی بزرگتر از زنا)
لواط از گناهانی است که به کبیره بودنش تصریح شده است، چنانچه از حضرت امام صادق و امام حضرت رضا ـ علیهما السّلام ـ رسیده بلکه حرمت و عقوبت آن از زنا شدیدتر است. از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ مرویست است که: «حرمت لواط از زنا بیشتر است، به درستی که خداوند قومی را برای عمل لواط هلاک فرمود (قوم لوط) ولی کسی را برای زنا هلاک نفرمود».[۱]
از حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ مروی است که فرمود: کسی که با پسری جمع شود روز قیامت جنب وارد محشر میشود و آب دنیا او را پاک نمیکند و خشم خدا بر او است و او را لعنت فرموده، دوزخ را برایش آماده میفرماید و بد جایگاهی است.
سپس فرمود هرگاه کسی لواط کند، عرش خدا بلرزه درآید و خداوند او را لعنت و غضب فرموده و جهنم را برایش آماده میفرماید و ملوط (مفعول) را در کنار جهنم نگه میدارند تا خلایق از حساب فارغ شوند، پس او را در جهنم میاندازند و در طبقات دوزخ همیشه معذب خواهد بود.[۲]
لواط کفر است : امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ فرمود لواط (که از گناهان کبیره است و این عقوبتها را دارد) مادامی است که دخول در مخرج نشود، اما حکم دخول در دبر اگر آن را حلال بداند کفر است زیرا منکر ضروری دین گردیده و اگر آن را حلال نداند، در شدت و طول عذاب مانند کفر است.[۳]
حذیفه بن منصور گفت که از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ از لواط که از گناهان کبیره است پرسیدم، حضرت فرمود ما بین دوران است، پرسیدم از کسی که در دبر دخول مینماید فرمود که این عمل کفر و انکار آنچه خدا بر پیغمبرش فرستاده میباشد، یعنی انکار قرآن است.[۴]
سنگ عذاب هنگام مرگ: از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ مروی است که: نیست بندهای که عمل قوم لوط را حلال بداند (و در روایت دیگر کسی که بر لواط کردن اصرار داشته باشد) نمیمیرد مگر اینکه در آن ساعت خداوند بر او سنگی از همان سنگهای عذابی که بر قوم لوط بارید، میاندازد و مرگ وی در خوردن همان سنگ است و برای اینکه رسوا نشود، خداوند آن سنگ را از نظر خلق پوشیده است.[۵]
عذابهای قوم لوط بر ظالمین: در قرآن مجید سه نوع عذاب برای قوم لوط بیان فرموده: صیحه باریدن سنگ عذاب بر آنها، و زیر و رو شدن شهرهای آنها بعد میفرماید: عذابی که بر قوم لوط نازل شد از ظلم کنندگان دور نیست.[۶]
و این تهدید سختی است به کسانی که عمل آنها را مرتکب شوند.
غلامی که مولایش را کشت: در زمان عمر، غلامی که مولای خودش را کشته بود پس از اقرار، عمر امر به کشتنش نمود، حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ از غلام پرسید چرا مولای خودت را کشتی؟ عرض کرد به زور با من لواط کرد پس او را کشتم آن حضرت از اولیای مقتول پرسید آیا او را دفن کردهاید؟ گفتند: آری هم اکنون از دفنش میآییم پس به عمر فرمود غلام را تا سه روز نگهدار و پس از سه روز اولیای مقتول حاضر شوند.
لاطی به قوم لوط ملحق میشود: پس از گذشتن سه روز آن حضرت به اتفاق عمر و اولیای مقتول بر سر قبرش آمدند از اولیایش پرسیدند این قبر صاحب شماست؟ گفتند: آری، سپس فرمود قبر را بشکافید تا به لحد برسید، چون به لحد رسیدند و آن را برداشتند جنازه را ندیدند، پس آن حضرت تکبیر گفت و فرمود: به خدا قسم دروغ نگفتم شنیدم از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: هر کس از امت من، عمل قوم لوط را مرتکب شود و بدون توبه از دنیا برود پس در قبرش بیش از سه روز نمیماند تا اینکه زمین او را فرو میبرد و به جایی که قوم لوط هستند و هلاک گردیدهاند ملحق مینماید پس در زمرهی ایشان محشور میشود.[۷]
لواط هم فاحشه و زشت است: حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ فرمود: بترس و ترک کن زنا و لواط را و لواط بدتر از زنا است و این دو گناه موجب هفتاد و دو گونه درد در دنیا و آخرت برای صاحبش میشود.[۸]
در قرآن مجید چنانچه از زنا به فاحشه تعبیر فرموده این عمل شنیع را هم فاحشه خوانده چنانچه در سوره اعراف میفرماید:[۹]
«لوط به قوم خود گفت آیا کاری را میکنید که در نهایت زشتی است، پیش از شما کسی از افراد بشر گرد چنین کار زشتی نگشته، آیا شما با مردان جمع میشوید در هنگام شهوت و زنان را رها میکنید بلکه شما اسراف کنندگانید».
چه اسرافی بدتر از اینکه نطفهای که به منزلهی بذر است برای بقاء نوع و نسل انسان و باید در رحم زن قرار گیرد در غیر محلی که خدا قرار داده بریزد.
برای تهدید دیگران از نزدیک شدن به این عمل خلاف انسانی در سورههای اعراف و هود و نمل و عنکبوت و قمر[۱۰] و نجم، قوم لوط را یادآوری و کیفیت عذاب ایشان را متذکر میشود. باشد که دیگران اندرزی بگیرند.
برای جلوگیری از پیش آمدن چنین عمل شنیعی چند چیز را که مقدمات قریبه و بعیدهی آن است تحریم فرموده:
نگاه شهوت آلود به پسر، حرام است: ۱ـ نگاه کردن از روی شهوت به جوان امرد (پسری که هنوز مو به صورتش در نیامده) حرام است و سوء اثر و شدت عقوبت نظر حرام در روایات، به تفصیل بیان شده است. از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ مروی است که: فتنه جوان زیبای امرد از فتنه دختر باکره بیشتر است.[۱۱] پس بر هر مسلمانی واجب است از چشمان خود نهایت مواظبت را بکند که به چنین گناه بزرگی مبتلا نشود.
لجام آتشین برای بوسه شهوت: ۲ـ بوسیدن جوانی از روی شهوت حرام است چنانچه از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ که پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در قیامت به لجامی از آتش لجام میفرماید.[۱۲]
و از حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ مروی است که: هرگاه مردی جوانی را از روی شهوت ببوسد ملائکههای آسمان و ملائکههای زمین و ملائکه رحمت و ملائکه غضب او را لعنت کنند و جهنم برایش آماده شود و مکان بدی جایگاهش میباشد.[۱۳]
و نیز از پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ مروی است که: کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در آتش جهنم، هزار سال معذب میفرماید.[۱۴]
و اگر مسلم شد که کسی جوانی را از روی شهوت بوسیده باید حد بخورد و حدش از سی تا نود تازیانه است هر قدر که حاکم شرع صلاح بداند او را میزند.
خوابیدن دو مرد یا دو زن: ۳ـ خوابیدن دو مرد در یک بستر و زیر یک لحاف در صورتی که هر دو عریان باشند، حرام است و همچنین است حکم دو زن، و فرقی بین محرم و بیگانه نیست.
و در چند روایت است که باید آنها را حد زد و برایش هم حد زنا معین شده یعنی آنها را یکصد تازیانه بزنند.[۱۵]
و بعضی از علماء فرمودهاند که چون برای خوابیدن دو مرد عریان زیر یک لحاف حد معین شده، پس از گناهان کبیره است.
و از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ مروی است که: بستر فرزندان خود را از سن ده سالگی جدا سازید، یعنی دو برادر یا دو خواهر یا برادر و خواهر زیر یک لحاف از همان کوچکی نخوابند.[۱۶]
حد لواط: چون حرمت و فساد لواط بیشتر از زنا است حدش شدیدتر است و آن کشتن میباشد، هرگاه لواط کننده و دهنده هر دو عاقل و بالغ باشند هر دو باید کشته شوند و فاعل را به وسیلهی شمشیر یا سنگسار کردن یا از بالای بلندی مانند کوه پرتاب کردن ، بایستی کشت و انتخاب نوع به نظر حاکم جامع الشرایط است.
و این گناه بزرگ مانند زنا به یکی از دو چیز ثابت میشود: یکی اقرار است به اینکه فاعل یا مفعول یا هر دو به این گناه خود چهار مرتبه اقرار کند و اگر کمتر از چهار مرتبه اقرار کند حد بر او جاری نمیشود و تنها تعزیر (تأدیب) میشود و بعضی از فقهاء فرمودهاند چهار مرتبه اقرار باید در چهار مجلس واقع شود و شرط است در اقرار کننده بلوغ (پس اگر نابالغ باشد تأدیب باید شود) و کمال عقل و حریت و اختیار (پس اگر به اجبار و اکراه بوده حد ندارد).
دوم شهادت چهار مرد عادل بالمعاینه است یعنی بگویند به چشم خود دیدیم که فلان با فلان لواط نموده و اگر گواهی دهندهگان کمتر از چهار نفر باشند گواهی آنها رد میشود و حد جاری نمیگردد بلکه حد قذف که بعداً ذکر میشود بر آنها باید جاری شود و اگر شخص لاطی پیش از گواهی شهود توبه کند حد بر او جاری نمیشود و هر یک از اقرار و گواهی اگر بر دخول در دبر باشد حد آن کشتن است و اگر بر تفخیذ یعنی دخول در الیه و رانها باشد حد آن یکصد تازیانه است.
در خاتمه این بحث چند روایت ذکر میشود :
۱ـ امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ فرمود: اگر سزاوار بود که کسی دو بار سنگسار شود هر آینه لواط کننده این چنین سنگسار میشد.[۱۷]
شریعتهای آسمانی متفقاً با این خوی نکوهیده به مبارزه پرداختهاند زیرا اساس بقای اجتماع تناسل است و لواط مانع از آن است و در نتیجه این عمل منکر اجتماع را در معرض فساد و زوال قرار میدهد به علاوه ارتکاب این عمل موجب آن میشود که روح مردانگی کودک از میان برود و سرانجام از قیام به وظایف حیاتی و اجتماع که مستلزم داشتن روح رجولیت حقیقی است عاجز ماند و صدمهای عظیم از این راه متوجه اجتماع شود زیرا برای آن که تناسل بر اساس صحیح انجام شود لازم است که مرد و زن در جهت رجولیت و انوثیت کامل و صحیح باشد و لواط یا نسل را از میان میبرد و یا آن را ضعیف میسازد.
توبه میکند و نمیسوزد: در فروع کافی کتاب الحدود از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ روایت میکند که: روزی حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ در میان جماعت اصحاب بودند مردی آمد و گفت یا امیر المؤمنین، با پسری لواط نمودهام پاکم کن، (یعنی بر من اجرای حد فرما) حضرت فرمود: برو به خانهات شاید سودائی در طبعت حرکت کرده باشد (چون به سبب احتمال شبهه، حد ساقط میشود لذا فرمود شاید حواست حاضر نیست و اقرارت از روی کمال عقل و شعور نیست) روز دیگر آمد و همان اقرار را کرد و خواهش اجرای حد را تکرار نمود.
حضرت ثانیاً فرمود: به منزلت رو، شاید سودائی در طبعت حرکت کرده و چنین اقراری میکنی تا آنکه سه مرتبه باز گشته و همان طور اقرار و سپس خواهشش را تکرار کرد.
در مرتبه چهارم حضرت فرمود: پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در این واقعه سه حکم فرموده هر یک را میخواهی اختیار کن یکی این که دست و پایت را ببندند و از کوه پرتابت کنند یا این که با شمشیر تو را بکشند یا با آتش تو را بسوزانند؟.
عرض کرد یا علی کدام یک از اینها دشوارتر است، فرمود سوزاندن با آتش، گفت آن را اختیار کردم.
حضرت فرمود: تهیهی کار خودت را بکن، گفت چنین خواهم کرد، پس برخاست و دو رکعت نماز خواند سپس گفت خدایا گناهی از من سر زده که تو به آن دانایی و من از گناه خود ترسیدم و به نزد وصی رسول تو آمدم و از او خواهش کردم مرا از گناه پاک کند، او مرا بین سه نوع عقوبت مختار فرمود خداوندا من آن را که سختتر بود انتخاب کردم از تو میخواهم که این عقوبت را کفارهی گناهان من گردانی و مرا در آخرت به آتش خود در جهنم نسوزانی پس گریان برخاست و در گودالی پر از آتش که برایش آماده شده بود نشست آتش از اطرافش شعله میکشید.
حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ بر حالش رقت فرمود و گریان شد و اصحاب همه به گریه درآمدند، پس از آن، حضرت فرمود: برخیز ای مرد که ملائکه آسمان و زمین را به گریه درآوردی به درستی که خداوند توبهات را پذیرفت، برخیز و به آن گناهی که کردی نباید برگردی.
نکته: مشهور بین فقهاء آن است که اگر گنهکار پس از اقرار و حاضر شدن برای اجرای حد، توبه نماید امام مخیر است که حد را اجرا کند یا نکند. چنانچه در حدیث مزبور امام ـ علیه السّلام ـ از اجرای حد صرف نظر فرمود و این اختیار اجرای حد مخصوص موردی است که گناه با اقرار گنهکار ثابت شود نه به شهادت شهود که در این صورت توبه گنهکار در اجرا نمودن حد تأثیری نداشته و حتماً باید حد اجرا شود.
نویسنده و منبع : 3erat
همه ما شیطان را به عنوان موجودی می شناسیم که پیوسته انسان را در زندگی وسوسه کرده و او را به تمایلات نفسانی و شهوات میکشاند. حال این تمایلات در برخی ضعیفتر و در برخیدیگر قویتر است.
از نظر منطق قرآن کریم هم شیطان یکی از مخلوقات متمرد خداوند متعال است که به سبب معصیت، از درگاه رحمت الهی رانده شد و قسم یاد کرد که تا قیامت بندگان خدا را فریب دهد.
با این اوصاف، شکی نیست که ما پیوسته در معرض وسوسههای شیطانی هستیم. حال سوال اینجاست که برای جلوگیری از نفوذ و راهیابی شیطان به وجودمان و به زندگی دنیویمان چه باید بکنیم.
*جلوگیری از نفوذ شیطان
اولین راه بستن نفوذ شیطان، اخلاص است.
مخلَص، یعنی کسی که خداوند او را پاک کرده باشد.
کلمه مخلصین به فتح لام، هشت بار در قرآن آمده است.
خداوند در سوره ص از زبان شیطان میفرماید: قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ (۸۲) إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ (۸۳)
ابلیس گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد مگر بندگان خالص تو را!»
در سوره مریم آیه ۵۱ میفرماید: وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مُوسى إِنَّهُ کانَ مُخْلَصاً وَ کانَ رَسُولاً نَبِیًّا؛ و در این کتاب (آسمانى) از موسى یاد کن، که او مخلص بود، و رسول و پیامبرى والا مقام.
همچنین در آیه ۲۴ سوره یوسف، خداوند میفرماید: إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصینَ؛ چرا که او از بندگان مخلص ما بود.
اما کلمه مخلص به کسر لام، به معنای کسی که اخلاص دارد، چهاربار در قرآن آمده و مخلصون یک بار و مخلصین هفت بار در قرآن به کار رفته است.
اخلاص یعنی این که عملی را که انسان انجام میدهد، فقط به خاطر خدا باشد، انگیزههای مادی و غیرمادی در آن دخالت نداشه باشد، تحقق اخلاص با تمرین کردن، نصیب انسان میشود. گفتن بسمالله در آغاز هر کار، زمینه خالصشدن آن را فراهم میکند و در حقیقت ارزش هرکاری به اخلاص و معرفت میباشد.
«توکل بر خداوند»
قرآن میفرماید: إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ (سوره نحل ایه ۹۹)؛ چرا که او، بر کسانى که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل مىکنند، تسلّطى ندارد.
اما شیطان نسبت به کسانی از او تبعیت میکنند و گمراه هستند، تسلط دارد قرآن میفرماید: إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ (سوره حجر۴۲) بر بندگانم تسلّط نخواهى یافت؛ مگر گمراهانى که از تو پیروى مىکنند.
*تو را در دره پرت میکنم!
علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی در کتاب لب الالباب در سیر سلوک (صاحبان عقل)، نقل میکند: حاج امام قلی نخجوانی که استاد معارف مرحوم آقا سید حسین قاضی پدر مرحوم میرزا علی آقا قاضی(ره) بود و در نزد مرحوم آقا سید قریش قزوینی(ره) در اخلاقیات و معارف الهیه مراتب استکمال را طی مینمود، گفت:
پس از آن که به سن پیری رسیدم، دیدم با شیطان در بالای کوهی ایستادهایم، من دست خود را بر محاسن گذارده و به او گفتم: مرا سن پیری و کهولت فرا گرفته،اگر ممکن است از من بگذر. شیطان گفت: این طرف را نگاه کن، وقتی نظر کردم درهای بسیار عمیق دیدم که از شدت خوف و ترس عقل انسان مبهوت میماند.
شیطان گفت: در دل من رحم و مروت و مهر و عطوفت قرار نگرفته اگر چنگال من بر تو گیر کند و دستم به تو رسد جای تو در ته این دره خواهد بود که تماشا میکنی و چنان تو را در آن سرنگون کنم که بند از بندت جدا شده و پیکرت قطعه قطعه شود.
حضرتعلی(ع) فرمودند: مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ لَمْ یَضُرَّهُ شَیْطَان، هرکس به خدا متوسل شود، شیطان به او ضرر نمیرساند. (تصنیف غررالحکم ودررالکلم)
اواخر عمر آیت الله کوهستانی (ره) بود که برای تجدید کارت معافیت تحصیلی، از مشهد به بهشهر آمدم. در این سفر ایشان بیمار بودند، ولی در بستر بیماری هم سیر و سلوک ویژه ای داشتند. از دیدنی ها و از شنیدنی های دنیا دور بود. در همان حال معنوی، درخواست نصیحت و پندی کردم، فرمود:
۱- همراه با قرآن باشید و از قرآن جدا نشوید.
۲- نماز شب را ترک نکنید.
۳- نماز را اول وقت بخوانید.
آن مرد الهی بعد فرمود: مواظب شیطان باشید که برای فریب دادن هر انسانی آماده است. من عمری را سپری کرده ام دیگر وقتی برایم باقی نمانده است. و فقط منتظر صدایی هستم که مرا بخواند تا با کاروان آخرت همراه شوم. با این حال شیطان می خواهد مرا هم وسوسه کند. در این حال صدای گریه آن رادمرد پاک باخته بلند شد. مجله بشارت شماره ۲۸- فروردین ۱۳۸۱- به نقل از (سید عنایت الله دریاباری)
در دعای حزین با زبان حال میخوانیم:
فَیَا غَوْثَاهْ ثُمَّ وَا غَوْثَاهْ بِکَ یَا اللَّهُ مِنْ هَوًى قَدْ غَلَبَنِی وَ مِنْ عَدُوٍّ اسْتَکْلَبَ عَلَی؛
*مادر شیطانها را دیدم!
در انوار جزائری است که در سال قحطی، در مسجدی واعظی روی منبر بود و میگفت: کسی که بخواهد صدقه بدهد هفتاد شیطان به دستش می چسبند و نمی گذارند،صدقه بدهد.
مؤمنی پای منبر این سخنان را شنید تعجّب کنان به رفقایش گفت: صدقه دادن که این چیزها را ندارد، اینک من مقداری گندم درخانه دارم، می روم و برای فقرا به مسجد خواهم آورد و از جایش حرکت کرد. وقتی که به خانه رسید و زنش از قصدش آگاه شد. شروع به سرزنش او کرد که در این سال قحطی رعایت زن و بچّه و خودت را نمی کنی؟ شاید قحطی طولانی شد، آن وقت ما از گرسنگی بمیریم و… خلاصه به قدری او را وسوسه کرد که آن مرد مؤمن دست خالی به مسجد نزد رفقا برگشت. از او پرسیدند چه شد؟ هفتاد شیطانی که به دستت چسبیدند، را دیدی؟. پاسخ داد: من شیطان ها را ندیدم لکن مادرشیطان را دیدم که نگذاشت. انسان می خواهد در برابر شیاطین مقاومت کند اما شیطان به زبان زن یا رفیق و… مصلحت بینی می کند و نمی گذارد. (اخلاص وانفاق- دستغیب- ص۱۵۵)
سه عملی که باعث چیرهشدن شیطان بر انسان میشود
حضرت موسی علیه السلام در جایی نشسته بود، ناگاه ابلیس که کلاه رنگارنگی بر سر داشت نزد موسی علیه السلام آمد، وقتی که نزدیک شد کلاه خود را (به عنوان احترام) از سر برداشت و مؤدبانه نزد موسی علیه السلام ایستاد. حضرت موسی گفت: تو کیستی ؟ ابلیس جواب داد: ابلیس هستم. موسی (ع) پرسید: تو ابلیس هستی؟ خدا تو را از ما و دیگران دور گرداند. ابلیس گفت: من آمده ام به خاطر مقامی که در پیشگاه خدا داری بر تو سلام کنم. موسی پرسید: این کلاه چیست که بر سر داری ؟ ابلیس پاسخ داد: با (رنگها و زرق و برقهای) این کلاه، دل انسان ها را میربایم. موسی پرسید: به من از گناهی خبر بده که اگر انسان آن را انجام دهد ، تو بر او پیروز می شوی و هر کجا که بخواهی افسار او را به آنجا می کشی. ابلیس گفت: «اِذا اَعجَبَتهُ نَفسُهُ ، وَاستَکثَرَ عَمَلَهُ، و صَغُرَ فِی عَینِهِ ذَنبُهُ؛
سه حالت گناه است که اگر انسان گرفتار آن شود، من بر او چیره می گردم،
۱- هنگامی که او خودبین شود و از خودش خوشش آید
۲- هنگامی که او عمل خود را بسیار بشمرد
۳- هنگامی که گناه در نظرش کوچک گردد.
(الکافی ج ۲ص ۳۱۴)
تهیه: محمد حسین امین
منبع: 3erat
موضوع : مقالات خواندنی تاریخ ارسال : ۰۹ مهر ۹۰ نویسنده : nasim |
همه ما شیطان را به عنوان موجودی می شناسیم که پیوسته انسان را در زندگی وسوسه کرده و او را به تمایلات نفسانی و شهوات میکشاند. حال این تمایلات در برخی ضعیفتر و در برخیدیگر قویتر است.
از نظر منطق قرآن کریم هم شیطان یکی از مخلوقات متمرد خداوند متعال است که به سبب معصیت، از درگاه رحمت الهی رانده شد و قسم یاد کرد که تا قیامت بندگان خدا را فریب دهد.
با این اوصاف، شکی نیست که ما پیوسته در معرض وسوسههای شیطانی هستیم. حال سوال اینجاست که برای جلوگیری از نفوذ و راهیابی شیطان به وجودمان و به زندگی دنیویمان چه باید بکنیم.
*جلوگیری از نفوذ شیطان
اولین راه بستن نفوذ شیطان، اخلاص است.
مخلَص، یعنی کسی که خداوند او را پاک کرده باشد.
کلمه مخلصین به فتح لام، هشت بار در قرآن آمده است.
خداوند در سوره ص از زبان شیطان میفرماید: قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ (۸۲) إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ (۸۳)
ابلیس گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد مگر بندگان خالص تو را!»
در سوره مریم آیه ۵۱ میفرماید: وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مُوسى إِنَّهُ کانَ مُخْلَصاً وَ کانَ رَسُولاً نَبِیًّا؛ و در این کتاب (آسمانى) از موسى یاد کن، که او مخلص بود، و رسول و پیامبرى والا مقام.
همچنین در آیه ۲۴ سوره یوسف، خداوند میفرماید: إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصینَ؛ چرا که او از بندگان مخلص ما بود.
اما کلمه مخلص به کسر لام، به معنای کسی که اخلاص دارد، چهاربار در قرآن آمده و مخلصون یک بار و مخلصین هفت بار در قرآن به کار رفته است.
اخلاص یعنی این که عملی را که انسان انجام میدهد، فقط به خاطر خدا باشد، انگیزههای مادی و غیرمادی در آن دخالت نداشه باشد، تحقق اخلاص با تمرین کردن، نصیب انسان میشود. گفتن بسمالله در آغاز هر کار، زمینه خالصشدن آن را فراهم میکند و در حقیقت ارزش هرکاری به اخلاص و معرفت میباشد.
«توکل بر خداوند»
قرآن میفرماید: إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ (سوره نحل ایه ۹۹)؛ چرا که او، بر کسانى که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل مىکنند، تسلّطى ندارد.
اما شیطان نسبت به کسانی از او تبعیت میکنند و گمراه هستند، تسلط دارد قرآن میفرماید: إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ (سوره حجر۴۲) بر بندگانم تسلّط نخواهى یافت؛ مگر گمراهانى که از تو پیروى مىکنند.
*تو را در دره پرت میکنم!
علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی در کتاب لب الالباب در سیر سلوک (صاحبان عقل)، نقل میکند: حاج امام قلی نخجوانی که استاد معارف مرحوم آقا سید حسین قاضی پدر مرحوم میرزا علی آقا قاضی(ره) بود و در نزد مرحوم آقا سید قریش قزوینی(ره) در اخلاقیات و معارف الهیه مراتب استکمال را طی مینمود، گفت:
پس از آن که به سن پیری رسیدم، دیدم با شیطان در بالای کوهی ایستادهایم، من دست خود را بر محاسن گذارده و به او گفتم: مرا سن پیری و کهولت فرا گرفته،اگر ممکن است از من بگذر. شیطان گفت: این طرف را نگاه کن، وقتی نظر کردم درهای بسیار عمیق دیدم که از شدت خوف و ترس عقل انسان مبهوت میماند.
شیطان گفت: در دل من رحم و مروت و مهر و عطوفت قرار نگرفته اگر چنگال من بر تو گیر کند و دستم به تو رسد جای تو در ته این دره خواهد بود که تماشا میکنی و چنان تو را در آن سرنگون کنم که بند از بندت جدا شده و پیکرت قطعه قطعه شود.
حضرتعلی(ع) فرمودند: مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ لَمْ یَضُرَّهُ شَیْطَان، هرکس به خدا متوسل شود، شیطان به او ضرر نمیرساند. (تصنیف غررالحکم ودررالکلم)
اواخر عمر آیت الله کوهستانی (ره) بود که برای تجدید کارت معافیت تحصیلی، از مشهد به بهشهر آمدم. در این سفر ایشان بیمار بودند، ولی در بستر بیماری هم سیر و سلوک ویژه ای داشتند. از دیدنی ها و از شنیدنی های دنیا دور بود. در همان حال معنوی، درخواست نصیحت و پندی کردم، فرمود:
۱- همراه با قرآن باشید و از قرآن جدا نشوید.
۲- نماز شب را ترک نکنید.
۳- نماز را اول وقت بخوانید.
آن مرد الهی بعد فرمود: مواظب شیطان باشید که برای فریب دادن هر انسانی آماده است. من عمری را سپری کرده ام دیگر وقتی برایم باقی نمانده است. و فقط منتظر صدایی هستم که مرا بخواند تا با کاروان آخرت همراه شوم. با این حال شیطان می خواهد مرا هم وسوسه کند. در این حال صدای گریه آن رادمرد پاک باخته بلند شد. مجله بشارت شماره ۲۸- فروردین ۱۳۸۱- به نقل از (سید عنایت الله دریاباری)
در دعای حزین با زبان حال میخوانیم:
فَیَا غَوْثَاهْ ثُمَّ وَا غَوْثَاهْ بِکَ یَا اللَّهُ مِنْ هَوًى قَدْ غَلَبَنِی وَ مِنْ عَدُوٍّ اسْتَکْلَبَ عَلَی؛
*مادر شیطانها را دیدم!
در انوار جزائری است که در سال قحطی، در مسجدی واعظی روی منبر بود و میگفت: کسی که بخواهد صدقه بدهد هفتاد شیطان به دستش می چسبند و نمی گذارند،صدقه بدهد.
مؤمنی پای منبر این سخنان را شنید تعجّب کنان به رفقایش گفت: صدقه دادن که این چیزها را ندارد، اینک من مقداری گندم درخانه دارم، می روم و برای فقرا به مسجد خواهم آورد و از جایش حرکت کرد. وقتی که به خانه رسید و زنش از قصدش آگاه شد. شروع به سرزنش او کرد که در این سال قحطی رعایت زن و بچّه و خودت را نمی کنی؟ شاید قحطی طولانی شد، آن وقت ما از گرسنگی بمیریم و… خلاصه به قدری او را وسوسه کرد که آن مرد مؤمن دست خالی به مسجد نزد رفقا برگشت. از او پرسیدند چه شد؟ هفتاد شیطانی که به دستت چسبیدند، را دیدی؟. پاسخ داد: من شیطان ها را ندیدم لکن مادرشیطان را دیدم که نگذاشت. انسان می خواهد در برابر شیاطین مقاومت کند اما شیطان به زبان زن یا رفیق و… مصلحت بینی می کند و نمی گذارد. (اخلاص وانفاق- دستغیب- ص۱۵۵)
سه عملی که باعث چیرهشدن شیطان بر انسان میشود
حضرت موسی علیه السلام در جایی نشسته بود، ناگاه ابلیس که کلاه رنگارنگی بر سر داشت نزد موسی علیه السلام آمد، وقتی که نزدیک شد کلاه خود را (به عنوان احترام) از سر برداشت و مؤدبانه نزد موسی علیه السلام ایستاد. حضرت موسی گفت: تو کیستی ؟ ابلیس جواب داد: ابلیس هستم. موسی (ع) پرسید: تو ابلیس هستی؟ خدا تو را از ما و دیگران دور گرداند. ابلیس گفت: من آمده ام به خاطر مقامی که در پیشگاه خدا داری بر تو سلام کنم. موسی پرسید: این کلاه چیست که بر سر داری ؟ ابلیس پاسخ داد: با (رنگها و زرق و برقهای) این کلاه، دل انسان ها را میربایم. موسی پرسید: به من از گناهی خبر بده که اگر انسان آن را انجام دهد ، تو بر او پیروز می شوی و هر کجا که بخواهی افسار او را به آنجا می کشی. ابلیس گفت: «اِذا اَعجَبَتهُ نَفسُهُ ، وَاستَکثَرَ عَمَلَهُ، و صَغُرَ فِی عَینِهِ ذَنبُهُ؛
سه حالت گناه است که اگر انسان گرفتار آن شود، من بر او چیره می گردم،
۱- هنگامی که او خودبین شود و از خودش خوشش آید
۲- هنگامی که او عمل خود را بسیار بشمرد
۳- هنگامی که گناه در نظرش کوچک گردد.
(الکافی ج ۲ص ۳۱۴)
تهیه: محمد حسین امین
منبع: 3erat
موضوع : مقالات خواندنی تاریخ ارسال : ۰۹ مهر ۹۰ نویسنده : nasim |
دانلود مولودی تولد امام رضا(ع)ح اج محمود کریمی: سایت تخصصی نرم افزار مذهبی موبایل و رایانه مذهبی اینبار چندمولودی زیبا از حاج محمود کریمی پیرامون تولد امام رضا (ع) را برای دانلود آماده کرده . برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
دانلود مولودی تولد امام رضا(ع)ح اج محمود کریمی
وقتی میرم شاه نجف دلم هوایی میشه
یاعلی بن موسی الرضا ما همه بنده تو مولایی
از قلب من یه پنجره وا کن به پنجره فولاد
روزای خوب عاشقی بدون یار شب نمیشه
اومده امیر دلها شد شب جنون لیلا
آسمون هفتم و دیده کبوتر آزاد تو
مثه آسمون می باره مثه دریا بی قراره
شب طلوع صبح سپیده ای اهل عالم آقام رسیده
سکوت شب و میشکنه تو آسمون دم رضا رضا رضا
کبوتر گنبد طلاتم هوایی اون صحن و سراتم
منبع
دانلود مولودی تولد امام رضا(ع)ح اج محمود کریمی: سایت تخصصی نرم افزار مذهبی موبایل و رایانه مذهبی اینبار چندمولودی زیبا از حاج محمود کریمی پیرامون تولد امام رضا (ع) را برای دانلود آماده کرده . برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
دانلود مولودی تولد امام رضا(ع)ح اج محمود کریمی
وقتی میرم شاه نجف دلم هوایی میشه
یاعلی بن موسی الرضا ما همه بنده تو مولایی
از قلب من یه پنجره وا کن به پنجره فولاد
روزای خوب عاشقی بدون یار شب نمیشه
اومده امیر دلها شد شب جنون لیلا
آسمون هفتم و دیده کبوتر آزاد تو
مثه آسمون می باره مثه دریا بی قراره
شب طلوع صبح سپیده ای اهل عالم آقام رسیده
سکوت شب و میشکنه تو آسمون دم رضا رضا رضا
کبوتر گنبد طلاتم هوایی اون صحن و سراتم
منبع
تعداد صفحات : 15